Talloze verhalen kwamen afgelopen weekend tot leven op Welcome to The Village. De organisatie kijkt tevreden terug op de zevende editie van het festival, die 6500 bezoekers trok. Het programma kende vele hoogtepunten waarin diversiteit hoogtij vierde.

Onder luid gejuich nam de elfjarige zoon van Claw Boys Claw-drummer Jeroen Kleijn zondagavond de drumstokken over van zijn vader, om het nummer ‘Superkid’ mee te drummen op het hoofdpodium. Het moment was tekenend voor het hele festival, waar alles en iedereen samen leek te komen. “Het programma was spannender dan ooit tevoren, met naast het veelzijdige muziekprogramma ook nog eens veel ruimte voor performances en vijf Nederlandse premières”, zei artistiek leider Sjoerd Bootsma.

Een van de hoogtepunten uit het performance programma was Ghost Writer and the Broken Hand Break, van de Vlaamse kunstenaar Miet Warlop: een wervelende dans, geïnspireerd op de rituelen van de derwisjen uit de soefitraditie. Midden-Oosterse spirituele traditie transformeerde tot een Westers rockconcert. Warlop en haar secondanten dansten op de dunne lijn tussen zelfbeheersing en devotie, tussen het verliezen en jezelf in de hand houden. Bezoekers verlieten in opperste vervoering de theatertent.

Onder leiding van King Ayisoba en met dank aan Arnold de Boer maakte het festivalpubliek kennis met Kologo Power. De Ghanese muziektraditie van akoestisch zingen ondersteund door enkel traditionele drums en de kologo, een twee-snarige luit die van vader op zoon wordt doorgegeven. De Ghanezen zingen om in contact te komen met hun voorvaderen, ze nodigden bezoekers uit mee te zingen en op de houten vloer te stampen. Een muzikaal gesprek tussen culturen, een akoestische rave die collectieve extase bracht.

Het samenkomen van culturen en achtergronden kwam driemaal tot een apotheose. “Here are my friends from Africa”, zo kondigde Jimmy Carter, de 87-jarige zanger van Blind Boys of Alabama, het Malinese en eveneens blinde, muzikale liefdeskoppel Amadou & Mariam aan. De unieke en indrukwekkende samenwerking tussen de gospelgrootheden en het legendarische afrobeat duo vertederde het publiek.

Het collectief GRRRL kwam voor hun enige Nederlandse show samen op Welcome to The Village. Vijf sterke vrouwen, elk uit een ander conflictgebied ergens in de wereld, gaven een energieke show op de zaterdag met een krachtige en authentieke boodschap over liefde en vrede.

In een unieke show, waarin field recordings van zijn reizen door Zuid-Amerika en Afrika werden afgewisseld met Westerse hits nodigde Joost van Bellen King Ayisoba, CHRISTEENE en Haiku Hands uit om deel te nemen aan een gezamenlijk maar vooral opzwepend slotakkoord van het festival. Er werd collectief zingend afgesloten met John Lennon’s boodschap give peace a chance.

Ook buiten de podia kwamen veel verhalen samen. Honderden vrijwilligers werkten samen aan het festival. Van oma’s tot mensen met een beperking en ook vijftig vluchtelingen waren onderdeel van het team. Een bijzonder verhaal is dat van Islam Richie, ooit begonnen als vrijwilliger bij het festival, die de bezoekers in Areej Cuisine kennis liet maken met de Syrische eetcultuur. Met zijn aanstekelijke positiviteit raakte het restaurant op zaterdag volledig uitverkocht; hij moest naar zijn vrouw in Franeker bellen om nieuwe gerechten te laten aanrukken.

De festivalorganisatie maakt een diepe buiging voor het publiek, dat diverser en gretiger leek dan ooit. Iedere bezoeker droeg op eigen wijze bij aan de fantastische ambiance op het festival. De gemoedelijke sfeer was het perfecte startpunt voor de bezoeker om op avontuur te gaan en zich open te stellen voor bijzondere nieuwe ontmoetingen. Met recht een ‘tijdelijk ideaal dorp’, gemaakt door een mensen van ver en dichtbij, waar zorg en oprechte verhalen de bouwstenen zijn van een wereld die werkt. Ook al is het maar voor vier dagen.

Welcome to The Village 2020 vindt plaats van 16 tot en met 19 juli, gewoon in de Groene Ster bij Leeuwarden. Of, zoals Blind Boys of Alabama het vrijdagavond treffend zongen: I Shall Not Be Moved!