NAMM Show 2017, Slotbericht

NAMM Show 2017, Slotbericht

In Gitarist 312, maart 2017 vind je een uitgebreid 12-pagina Special met alles over de NAMM Show. Op Gitarist.nl hebben we tijdens de NAMM Show, 20-24 januar 2017, al dagverslagen geplaatst, met videoreportages daarin. Wat we in die dagverslagen nog niet hebben gemeld, vind je in dit slotbericht terug.

Blackstar had vooral nieuws voor de instapmarkt met de nieuwe LT-Echo versterkers en de Fly 3 Bluetooth. De analoge LT-Echo is er in een 10- en 15-watt versie. Naast regelaars voor volume en EQ en een schakelaar voor overdrive hebben beide versterkers een simulatie van een tapedelay aan boord – vandaar de naam. De Fly 3 gitaarversterker/computerspeaker kenden we al, maar nu is er dus een versie met bluetooth om muziek te kunnen streamen.

Bij Charvel zagen we de Pro-Mod Style 2, geen superstrat maar een supertele, met een afgeschuinde hiel en body zodat hij comfortabel in de hand ligt en speelt. Om ‘m helemaal shred ready te maken is hij uitgerust met twee humbuckers en een Floyd Rose met lockingtopkam. Daarnaast is er voor Guthrie Govan een nieuwe versie van zijn signaturemodel, dit keer met een essen body die een warmtebehandeling heeft gekregen voor een doorleefde klank en bruine caramelkleur.

Danelectro brengt een eerbetoon aan Stevie Ray Vaughan met zijn ’84 model, dat is gebaseerd op de Strat, maar uitgerust met drie Danelectro lipstickelementen. Verder is de gitaar voorzien van een Wilkinson tremolo en masterregelaars voor toon- en volume. De  Mosrite-achtige ’64 gitaren krijgen er een broertje bij met de ’66. Deze versie heeft een vaste brug en een wat kleinere body.

D’Angelico heeft al zijn gitaren nu onderverdeeld in drie duidelijke lijnen. De Premier serie heeft verchroomde hardware en is het meest betaalbaar, daarna komt de Excel serie met vergulde hardware en Kent Armstrong elementen en top of the bill is de Deluxe serie met een matte afwerking, ebben regelknoppen, Seymour Duncan elementen en lockingstemmechanieken. Veel modellen zijn in elke serie verkrijgbaar, maar niet alle. Zo vinden we de teardrop solidbodygitaar alleen in de Premier serie. De bijzondere bodyvorm is een origineel ontwerp van John D’Angelico, al heeft die het alleen gebruikt voor archtopgitaren.

Digitech toonde enkele nieuwe pedalen. De CabDriVR is een speakersimulatiepedaal met twee uitgangen, zodat je de klank van twee verschillende kabinetten kunt doorsturen naar een mixer of daw. De Freqout geeft je feedback op elk gewenst volume. Het mooie is dat hij niet één toon genereert, maar echt een samengestelde klank die ook nog eens meegaat als je bijvoorbeeld snaren opdrukt. De Rubberneck is een flinke analoge delay met modulatie- en pitchshiftmogelijkheden en natuurlijk taptempo.

Opvallend bij Duesenberg was de witte Starplayer TV Phonic met zijn chique vergulden hardware. De nieuwe Bonneville is een massieve mahonie rockgitaar met twee humbuckers, een vaste brug en bliksemschichten als positiemarkering. Verder komt voor de 40e verjaardag van Tom Petty & The Heartbreakers Mike Campbells Starplayer uit in catalina green met witte racestrepen en is er een hollowbody signaturemodel voor de Duitse gitarist Wolfgang Niedecken.

In de stand van Dunlop zagen we vooral nieuws van MXR en Way Huge. Zo is er een mini versie van de MXR Dynacomp, compleet met new old stock CA3080 chip om het originele scriptlogocircuit compleet te maken. Wel is het pedaal naar deze tijd gebracht door een status-LED en attackregelaar toe te voegen. Verder zagen we de Il Diavolo overdrive met een minischakelaar om te kiezen tussen silicium-, opamp- of LED-oversturing, en de vernieuwde Six en Ten Band EQ, die nu true bypass zijn en een hoogwaardiger (lees stiller) circuit hebben gekregen.
Way Huge toonde de Russian Pickle en de in een gelimiteerde oplage uitgebrachte Conquistador. Zoals de naam al aangeeft knipoogt de Russian Pickle naar de Russische versies van de Big Muff: een fuzz dus. Ook de Conquistador geeft een blokgolfvervorming, maar dit pedaal heeft ook een ingebouwde, niet in te stellen gate waardoor de klank bij het uitsterven afgekapt wordt. Met een beetje inventief spelen kun je prachtige noisy geluiden creëren.

Bij het Italiaanse DV Mark/Markbass zagen we als vanouds veel bekende muzikanten en nieuwe producten. Zo waren er signatureversterkers voor Greg Howe, Eric Gales, Frank Gambale en bassist Michael League (Snarky Puppy). Verder zagen we het Micro Jazz 50 topje met bijbehorend 2 x 8 inch kabinet en de 60-watt Silver Gen top. Met zijn transistorvoorversterker en buizeneindtrap levert hij een klassiek Amerikaanse geluid.

Eastman zagen we naast de eerder vermelde SB59 solidbody, de in antique varnish-afwerking is de nieuwe T64, een echte thinline hollowbody in de traditie van de Epiphone Casino met twee SD Antiquity dog ear P-90 elementen en Bigsby.
Op akoestisch gebied komt Eastman met de nieuwe PCH serie, wat staat voor Pacific Coast Highway. Het zijn zeer betaalbare gitaren met een massieve sitka sparren top en een ingebouwd Eastman pickup. In het duurdere segment zagen we de E40OM met dezelfde luxe afwerking als de vorig jaar geïntroduceerde E40D.

Waren vorig jaar de felle en vrolijke eighties-kleuren nog hip, nu zagen we bij metalmerken als ESP/LTD steeds meer gitaren in transparante afwerking, waardoor de gebruikte houtsoorten mooi zichtbaar zijn. Verschillende van deze nieuwe uitvoeringen kwamen we tegen in de M serie met superstrat-modellen. Niet verder vertellen, maar we zagen zelfs een gitaar met babyblauwe body, ongebruikelijk voor het stoere merk.
Natuurlijk waren er traditiegetrouw nieuwe signatures voor vaandeldragers als Kirk Hammett, James Hetfield en George Lynch (die overigens een oorverdovend en indrukwekkend optreden gaf op het moment dat we de stand bezochten), maar het was vooral Bill Kellihers Sparrowhawk die onze aandacht trok omdat die gitaar een nieuwe bodyvorm heeft binnen het Japanse merk. Verder zagen we de bekende LTD Eclipse singlecut die nu beschikbaar is met een piëzobrug en dubbele uitgang.

Bij Fender was er feest omdat de Custon Shop dertig jaar bestaat. Voor dit jubileum heeft Fender Custom Shop-bouwers van het eerste uur gevraagd om weer bij elkaar te komen en een aantal bijzondere modellen te maken.
Een serie die alleen dit jaar verkrijgbaar is, is de 2017 Limited Edition Exotic Collection met gitaren en een bas waarvoor Honduras mahonie, honderd jaar oud grenen en shedua is gebruikt.
Ook op akoestisch vlak was er nieuws te melden, want de Paramount serie is uitgebreid met drie gitaren die volledig uit mahonie zijn gemaakt en voor de optredende akoestische gitarist zijn twee nieuwe versterker beschikbaar, de Acoustic 100 en 200. Beide zijn voorzien van bluetooth om muziek te streamen en hebben het stijlvolle uiterlijk van de Acoustic SFX en de Acoustic Pro.

Bij de Custom Shop-afdeling van Gibson zagen we het interessante Johnny A/Joe Bonamassa Spruce Top model met dubbele cutaway. Het verhaal hierachter is dat Bonamassa een enkelhals versie wilde van zijn dubbelhalsmodel met sparren top. Omdat hij gecharmeerd was van de bodyvorm van het Johnny A signaturemodel is er nu dit model met Johnny’s naam op de kop en een body met sparren top zonder f-gaten.
Ander nieuws uit de Custom Shop is dat de Standard Historic en True Historic series zijn samengevoegd tot de Historic serie. Enkele eigenschappen van de True Historic serie, zoals het gebruik van vintage plastic en dierlijke lijm (hide glue) vind je nu op alle modellen. Andere zaken als lichtgewicht mahonie en aging (kunstmatige verouderen) zijn nu verkrijgbaar tegen een extra bedrag op de standaardprijs.
De 2017 modellen van Gibson USA hebben allemaal gerolde toetsranden voor een prettige bespeelbaarheid. Ook is er een nieuwe manier van gewichtsbesparing toegepast waardoor de gitaren niet te zwaar zijn, maar wel hun sustain zouden moeten behouden. Uitzondering is de Les Paul Traditional, die een massieve body heeft en is voorzien van handgesoldeerde elektronica.
Gibson Acoustic toonde zijn nieuwe HP modellen, die een minder diepe body hebben en een toetsradius van 16 in plaats van 12 inch. Deze gitaren zijn voorzien van LR Baggs elektronica. Zo was er het eerste slope shoulder/J-45 model met cutaway, de HP 415W met een Graphtech topkam en brugpennen.

In de Fender-stand zagen we de Gretch Malcolm Young tributegitaar, het tweede prototype van een exacte replica van Youngs eigen gitaar. Iets verderop in de eigen stand van Gretsch konden we de nieuwe Broadkaster bewonderen in de Center Block Players Edition serie. Deze gitaar is uitgerust met Amerikaanse Full’Tron elementen en er zijn single- en doublecut-uitvoeringen van, al dan niet met Bigsby.
In de Roots Collection zagen we drie nieuwe 12-fret akoestische gitaren, een parlor-, auditorium- en grand concert-model. Alle hebben een massieve sitka sparren top op de gelamineerde mahonie klankkast en zijn afgewerkt in het donkere appalachia cloudburst

1987 was een belangrijk jaar voor Ibanez, want toen zagen drie series het licht die nu nog steeds een belangrijke plaats innemen in de catalogus. We hebben het over de RG serie, Steve Vai’s JEM model en de Soundgear basserie. In de gitaarwereld wordt elk jubileum aangegrepen om met speciale modellen te komen en dat is dus ook het geval met deze drie series. Van de JEM komen dit jaar drie versies uit, met dezelfde kleuren als in de vrolijke jaren tachtig. De RG serie komt met drie modellen in de Premium serie, twee zes- en één zevensnarige. Ze hebben een top en toets van curly esdoorn en een hals uit elf delen. De toets is voorzien van roestvrijstalen frets en positiemarkeringen aan de zijkant die licht geven in het donker. Wil je een gitaar die nog meer opvalt, dan kun je kiezen voor een van de Premium RG’s met een top van knoestig populier. De bassist kan kiezen uit vier 30th Anniversary SR modellen, namelijk een vier- en vijfsnarige versie uit de Premium en uit de Standard serie. De Premiums hebben een bubinga top en Nordstrand elementen, terwijl en de Standards zijn voorzien van Bartolini pickups en een mahonie top. Al deze modellen hebben een half holle body.
Dan was er ook nog een veertigjarig jubileum, namelijk van de samenwerking tussen George Benson en Ibanez. Daarom toonde de legendarische gitarist zelf de GB40th in een betaalbare en Prestige versie. Dit model is gemaakt naar het prototype van de GB12 en heeft een wat dikkere body dan de GB10.
Voor de moderne jazzgitarist is er de Contemporary Archtop in jet blue burst, sunrise red en black flat. Ze zijn voorzien van zwevende Magic Touch minihumbuckers.
Op akoestisch gebied zagen we de AEW serie, bedoeld voor elektrische gitaristen die een akoestische podiumgitaar zoeken. Dus hebben ze een dunne body, diepe cutaway en een opvallend uiterlijk. En afgeleid van het akoestische vlaggenschip de AE900 zijn er nu de AE500, 305 en 245. Deze gitaren zijn niet in Japan gemaakt en daardoor een stuk betaalbaarder.

Erg leuk bij James Neligan was de Cask serie, die met drie modellen een eerbetoon brengt aan de sigarendoosgitaar. De akoestische, resonator en elektrische (P-90) versie hebben dus een vierkante body en een hals met vier snaren. Je kan ‘m stemmen zoals je wilt en net zo eenvoudig met de vingers als met een slide spelen.
Met de Bessie serie gaat het merk de concurrentie aan op het gebied van betaalbare elektro-akoestische podiumgitaren. Ze hebben een niet al te diepe body, cutaway en B-Band voorversterkersysteem en zijn verkrijgbaar in zwart, naturel en sunburst en in transparant rood en blauw.
Dan komt ook na lang wachten dit jaar de akoestische Scotia en Elijah op de markt. Bijzonder aan deze gitaren is dat ze onder licentie het Riversong systeem ingebouwd hebben. Dat houdt in dat je de hoek van de hals en daarmee de actie en intonatie eenvoudig kunt afstellen.

Om Black Sabbath’s 50e verjaardag te vieren toonde Laney de halfstack waarmee Tony Iommi het eerste album opnam. Van een heruitgave van deze versterker zijn vijftig stuks gemaakt. Handgesoldeerd en point-to-point, maar nu met vier in plaats van twee EL34’s. Omdat Iommi destijds ook een treblebooster gebruikte, is een signature TI-Boost uitgebracht met regelaars voor drive, volume, high en low en een midboostschakelaar.
Ook de akoestische gitarist wordt bedient met de nieuwe A-Fresco en A-Duo tweekanaals versterkers. Ze kunnen liggend en staand geplaatst worden als op een speakerstand.

Naast de uitbreiding van de Spider V serie met een 240 watt top (met ingebouwde luidsprekertjes voor thuis oefenen) en de Helix en Echo Farm plug-ins zagen we bij Line 6 ook de gloednieuwe Shuriken Variax gitaar. Bedoeld voor de metalmarkt heeft deze modern ogende gitaar een mensuur van 27 inch voor lagere stemmingen en een puntig ontwerp met omgekeerde kop. Door de Variax modelingsoftware kun je in een handomdraai van stemming en geluid wisselen.

Martin had erg veel nieuws te tonen, vooral veel bijzondere gitaren zoals de twee miljoenste Martin, die is gemaakt in samenwerking met boetiekhorlogemaker Roland Murphy. Hiervan is er natuurlijk maar één exemplaar, maar om deze mijlpaal te vieren worden er ook vijftig stuks van een soortgelijke D-200 Deluxe uitgebracht. Als je deze gitaar koopt, krijg je een horloge erbij. Maar dat mag dan ook wel voor 149.999 dollar.
Aan de customshopwand hingen prachtige gitaren, zoals een aan de binnenkant van het achterblad ingelegde 00 14-fretter en een zeer goed kunstmatig verouderde dreadnought.
In de Authentic serie komt dit jaar de 000-30 uit, in detail nagemaakt naar voorbeeld van een specifieke gitaar uit 1919.
In de lagere prijsklasse zagen we de nieuwe 16 serie, gemaakt van inheemse Amerikaanse houtsoorten en voorzien van open stemmechanieken en een Fishman Matrix systeem met een undersaddle-pickup en een contactmicrofoon onder het bovenblad. Bijzonder is dat ze een ondiepe kast hebben, waardoor ze comfortabel spelen.
Ook noemen we nog het 25th Anniversary model van de Backpacker reisgitaar en de Style 3 en Style 1 Centennial Uke, die uitkomen ter ere van het feit dat Martin in 2017 honderd jaar ukeleles maakt.

Orange presenteerde de lichtgewicht Rocker 15 en 32 buizencombo’s. De 32 is een 30-watt stereo combo, ideaal voor je stereo effecten, terwijl de 15 geschikt is voor thuis (0,5 en 1 watt) en voor repetities/optredens (7 en 15 watt). Verder zagen we de Kongpressor, een vijfknops compressor met King Kong-graphics, en het Valve Pre akoestische buizenvoorversterkerpedaal. Ja, echt. Hij is vrij zwaar, maar wellicht maakt de klank dat helemaal goed (op de stand konden we ‘m niet uitproberen, maar het schijnt dat Martin Taylor en Stevie Wonder er al mee toeren). Hij heeft een buizen- en transistorkanaal, de laatste met jack- en XLR-ingang, die beide een driebands EQ hebben met parametrische middenregeling.

Samen met Misha Mansoor ontwikkelde Peavey de invective.120 buizenversterkertop. Naast een clean kanaal heeft hij de twee drivekanalen uit de 6505 versterker, elk met een boost die werkt als een pedaal dat je voor de ingang zet. Ook heeft hij een inputgate voor superstrakke palm-mutepartijen. Er zijn twee effectloops, een line out met speakersimulatie, een half power-schakelaar en zelfs twee 9V-aansluitingen om je pedalen mee te voeden. In het bijbehorende 2×12 kabinet vind je een Celestion Vintage 30 en een Creamback G12H-75.

Naast de eerder vermeldde J-MOD 100 en Sonzera versterkers, zagen we bij PRS op gitaargebied de vernieuwde Koreaanse SE lijn, die niet alleen cosmetische vernieuwingen heeft (Pauls handtekening op de nieuw vormgegeven kop), maar ook beter klinken doordat ze zijn uitgerust met nieuwe elementen die zijn afgeleid van de Amerikaanse PRS elementen.
Toen we de nieuwe S2 Vela Satin vasthielden werden we overvallen door een lichte GAS (gear acquisition syndrome) aanval, zo resonant was deze gitaar en zo lekker lag de hals in de hand.

Mike Miltimore van Riversong toonde en demonstreerde enthousiast als altijd zijn Tradition 2 Stage (zie videoverslag op Gitarist.nl). Deze gitaar is zo dun als een Godin Multiac, maar heeft wel de bouw van een akoestische gitaar met een normaal bovenblad. De armrest en cutaway maken ‘m comfortabel te bespelen, maar het meest bijzonder is dat dit waarschijnlijk de eerste akoestische gitaar is met het draadloze Fishman Triple Play systeem. Hiermee zijn je klankmogelijkheden oneindig doordat je niet alleen de akoestische klank kunt versterken, maar ook synthgeluiden kunt toewijzen aan individuele snaren.

Andromeda is de naam van het eerste digitale pedaal van Seymour Duncan, een uitgebreide delay. Naast een aantal verschillende delaysounds en de gebruikelijke regelaars heeft Andromeda als unieke functie de ‘dynamic expression’, waarbij je kunt kiezen of de mix, modulatie of oversturing van de herhalingen wordt aangestuurd door je speldynamiek. Het pedaal is volledig stereo, heeft MIDI-aansluitingen en 128 geheugenplaatsen.

Vorig jaar zagen we prototypes van de Supro gitaren, dit jaar werden we verrast met twee complete lijnen die binnenkort beschikbaar zouden moeten zijn. De gitaren zijn gebaseerd op klassieke modellen en de ontwerpen van deze heruitgaven kwamen in samenwerking met Trevor Wilkinson tot stand. De Island serie is gebaseerd op de Supro Ozark uit 1962 en heeft modellen met één, twee of drie gold foil-pickups. Ze hebben een vaste brug in combinatie met een staartstuk.
De Americana serie bestaat uit modellen met een semiholle mahonie body met ‘acousti-glass’ top. Hier zien we modellen met één of twee Vistatone elementen. Er zijn zowel modellen met een vaste als met een vibratobrug.

Bij het New Yorkse Tech 21 zagen we een Sansamp voorversterker die qua toon en drive samen met Rush-bassist Geddy Lee is ontworpen. Het lichtblauwe 19-inch rekapparaat, GED-2112 genaamd, klinkt prachtig en heeft een tekening en handtekening van de Rush-bassist op de voorplaat.
Interessant voor diverse instrumenten en homerecording is de Q-Strip, die de klank van een jarenzeventig SSL mengpaneel benadert. Naast een uitgebreide EQ heeft hij filters waarmee je ‘m kunt laten klinken als een speakersimulator en hij heeft zowel een jack- als een XLR-uitgang.

Het Franse boetiekmerk Vigier kwam naar Anaheim met een serie nieuwe afwerkingen die over de hele range te bestellen zijn. Het gaat om grillige patronen van verschillende kleuren, met de hand aangebracht door Patrick Vigier, waardoor elke van deze gitaren een uniek uiterlijk krijgt. Daarnaast zagen we de nieuwe, sober uitgevoerde Bumblefoot signature en voor dezelfde gitarist een dubbelhalsgitaar met een gefrette en een fretloze toets.

Yamaha komt met een Japanse customshopversie van zijn A-serie, de A5R ARE. Deze prachtige steelstring akoestische gitaar heeft een sitka sparren top die een A.R.E. (Acoustic Resonance Enhancement) warmtebehandeling heeft gehad, wat de gitaar een ingespeelde klank geeft. Voor het achterblad en de krans heb je de keuze uit mahonie of palissander. De brug is van ebben, net als de toets met palissander binding. Op de kop vind je eenvoudige, chique open stemmechanieken en met het ingebouwde SRT2 systeem kun je een mix maken tussen de piëzo- en de gesimuleerde microfoonklank.

NAMM Show 2017: onze dagverslagen en video reportages
Verslag van de beursvloer in Anaheim, Californië
In vier dagverslagen en een preview plus diverse videoreportages brengen we al het nieuws uit L.A. bij jullie op het scherm! Binnenkort natuurlijk ook ruim in Gitarist, maar bekijk hier op Gitarist.nl de volgende artikelen:
 
NAMM Show Preview, met o.a. Fender, Gretsch, DAngelico, ESP, Breedlove
 
NAMM Show Dag 1 verslag, met o.a. video Mark Lettieri bij Rockett Pedals en productnieuws Boss, Roland, Guild
 
NAMM Show Dag 2 verslag, met o.a. video John Mayer bij PRS en productnieuws Ibanez, Cordoba, Way Huge & PowerWire
 
NAMM Show Dag 3 verslag, met o.a. videoreportage Ibanez, T-Rex en Framus en productnieuws Vox, EarthQuaker, Mad Professor
 
NAMM Show Dag 4 verslag, met o.a. videoreportage Elixir, Fender, PRS, Taylor (zie foto boven), een aparte videorepo Electro-Harmonix en productnieuws Elixir, Fender, PRS, Taylor, Electro-Harmonix 

U kunt meer van het nieuws op de bron lezen