De Britse indieband Noah and the Whale heeft op 1 april 2015 laten weten dat ze uit elkaar zijn. In een Facebookbericht bedankten ze hun publiek van de afgelopen jaren. De leden gaan afzonderlijk van elkaar verder.

3 April is drummer Bob (Robert) Burns overleden toen zijn auto in Cartersville, Georgia, van de weg raakte en een boom raakte. Burns werd bekend als drummer van de Amerikaanse rockband Lynyrd Skynyrd en is 64 jaar geworden.

Kensington gaf op 7 april in het holst van de nacht een exclusief concert in de Domtoren. Met een compleet nieuw geluid waren de rockhelden uit Utrecht de eerste artiesten in de Blackstage-concertreeks.

Hitmakers en festivalfavorieten Franz Ferdinand lieten zich ten tijde van hun debuutalbum in een interview ontvallen grote fans te zijn van Sparks, de band rondom de gebroeders Ron en Russell Mael. In april leidde dat tot een nieuwe samenwerking: FFS.

De Amerikaanse soulzanger Percy Sledge is half april in de Amerikaanse stad Baton Rouge overleden. Hij overleed na een lange strijd tegen kanker. Percy Sledge is vooral bekend van het nummer ‘When A Man Loves A Woman’ uit 1966. Ook in dezelfde week overleden: Johnny Kemp, het meest bekend van zijn hitsingle ‘Just Got Paid’.

Boudewijn de Groot komt in aprild met een nieuw studio album. Het album heet ‘Achter Glas’ en verscheen op 17 april. Het album behaalde uiteindelijk de eerste plaats in de album top 100 en bleef daat twee weken staan.

Speciaal voor Record Store Day heeft Metallica een ludieke actie bedacht: ze brachten hun originele demo-tape ‘No Life Til’ Leather’ opnieuw uit in cassette-vorm. Deze limited edition van de cassette was op 18 april (Record Store Day) wereldwijd verkrijgbaar bij onafhankelijke platenzaken en via de website van de band.