Op 8 juli 2013 gaf The Who in de Londense Wembley Arena het laatste concert van de in november 2012 gestarte tournee waarin het complete Quadrophenia-album werd gespeeld. Voor iedereen die een van de shows heeft bezocht èn voor diegene die dat juist niet heeft gedaan is er nu de registratie van dit concert op dvd en blu-ray.

Zoals bekend heeft The Who in de loop der jaren twee van zijn oorspronkelijke bandleden verloren, maar desondanks zijn bassist John Entwistle (met een geweldige bassolo in 5:15) en drummer Keith Moon (zingend in plat Cockney Engels in Bell Boy) een integraal onderdeel van het concert. De beide overlevenden, zanger Roger Daltrey (die soms ook akoestische gitaar en mondharmonica speelt) en gitarist/zanger Pete Townshend zijn in zeer goede doen. Begeleid door een band met daarin Pete’s jongere broer Simon op gitaar, bassist Pino Palladino, drummer Scott Devours, musical director Frank Simes op toetsen en twee andere toetsenisten èn twee blazers, klinkt het allemaal geweldig… gewoon The Who!

De eerste anderhalf uur van het concert is de integrale uitvoering van het meesterwerk Quadrophenia, dat begeleid wordt met veelal zwart-wit beelden die het verhaal goed onderstrepen. Daarnaast zijn in de twee volledig instrumentale songs Quadrophenia (als derde song) en The Rock (vlak voor het eind) veel journaalbeelden te zien, die een goed tijdsbeeld weergeven.

Na het prachtige Love Reign O’er Me is Quadrophenia voorbij, maar het concert nog niet. The Who besluit de avond met vijf klassiekers als Pinball Wizard, Baba O’Riley en Won’t Get Fooled Again. Verrassend genoeg géén My Generation! Als allerlaatste zingen Roger en Pete het vrij nieuwe akoestische Tea & Theatre.

Het is werkelijk een genot om dit concert te zien en te horen, want volgens mij klopt alles aan deze opnamen: het beeld is fantastisch evenals het geluid (op blu-ray zelfs drie verschillende geluidssporen, waaronder twee in surround) en over de muziek hoef je je al helemaal geen zorgen te maken, die is gewoon uitstekend!