Onlangs publiceerden we onze top tien van beste classic rock-debuutplaten, met natuurlijk ook een plaatsje voor het gigantisch invloedrijke eerste album van Black Sabbath. De plaat verscheen vandaag in 1970, op vrijdag de 13e.

Of Black Sabbath echt de eerste heavy metal-lp was, daar kun je over discussiëren. Er waren natuurlijk eerder bands als Blue Cheer, Vanilla Fudge, Steppenwolf en Iron Butterfly die met hun hardrock de nodige invloed hadden op het genre. Toch is het niet vreemd dat de eerste Sabbath bestempeld wordt als de eerste metalplaat. Luister alleen al naar de donderende riff en de duistere tekst in de titeltrack.

Het in slechts enkele dagen opgenomen album verraadt – meer dan iedere andere Sabbath-plaat – de bluesrockroots van de band. Zo zijn er de covers Evil Woman, tevens de eerste single van de band, en The Warning, waarin ‘Riffmeister’ Tony Iommi schittert. Naast de slome en erg macabere titeltrack (“Satan’s sitting there, he’s smiling/Watches those flames get higher and higher”) is ook N.I.B. een absoluut prijsnummer en een favoriet tijdens shows van de band. Aan latere cd-edities werd ook de uitstekende b-kant Wicked World toegevoegd.

De invloed van het in Groot-Brittannië succesvolle Black Sabbath op de verschillende latere metalstromingen en stonerrock is natuurlijk onbetaalbaar. De zeven tracks op het eerste album zijn allemaal krachtig, maar de band wist dit meesterwerk in latere jaren te evenaren en soms zelfs te overtreffen. Opvolger Paranoid verscheen hetzelfde jaar en was dus de tweede in een reeks van liefst zes fantastische Sabbath-platen.

Bassist Geezer Butler gaf in recente interviews aan dat de band op het comebackalbum (met de voorlopige titel 13) terugkeert naar de donkere sound van de eerste drie platen. De verwachtingen zijn natuurlijk hooggespannen voor het eerste album met Ozzy sinds 1978, hoewel we niet kunnen verwachten dat Black Sabbath het behoorlijke niveau van dat oudere werk weer kan bereiken.